آموزش صفر تا صد بیلیارد همراه با قوانین بازی

مقدمه

بازی بیلیارد یکی از مفرح‌ ترین بازی ‌هایی است که توسط تعدادی توپ بر روی یک میز چوبی انجام می ‌شود. این بازی به دلیل تعداد زیاد گوی‌ هایی که دارد، توانسته است بازی‌ های متنوعی را به خود اختصاص دهد. مثل: اسنوکر، کارامبول و پول. هر کدام از این بازی ‌ها دارای قوانین خاصی می ‌باشند. بیلیارد همیشه در یک فضای سر بسته اجرا می ‌شود و برای بازی با آن بهتر است که تعداد هم بازی ها زیاد باشد. زیرا بازی با تعداد افراد بیشتر باعث می ‌شود، شما حق انتخاب بیشتری برای انجام انواع بازی های آن داشته باشید.

من در این مقاله قصد دارم، راجع به صفر تا صد بازی بیلیارد و قوانین آن صحبت کنم. برای انجام بیلیارد خانوادگی در اصفهان به شما عزیزان پیشنهاد می کنم حتماً به باشگاه بیلیارد متین سر بزنید.

آشنایی با لوازم بیلیارد:

_ میز های بیلیارد به شکل مستطیلی ساخته می ‌شوند. که برخی از آن ها دارای چهار و بعضی دیگر دارای شش پایه می ‌باشند. سطح این میز صاف بوده و شش محفظه یا سوراخ برای ورود توپ‌ ها دارد. توسط یک پارچه ی مخملی سطح میز پوشیده شده است که می ‌تواند به رنگ‌ های مختلفی مثل: قرمز، سبز، طوسی، آبی و غیره دیده شود. اما در اغلب موارد از رنگ سبز به عنوان رویه ی میز استفاده می ‌کنند.

_ همان طور که می دانید در این بازی تعدادی شار یا گوی وجود دارد که توسط رزین‌ های پلی استری ساخته شده ‌اند. حال برای ضربه زدن به آن ها در بازی نیاز به یک چوب بیلیارد است. مواد سازنده ی چوب بیلیارد همان طور که از اسمش مشخص است از چوب می ‌باشد. اما گاهی مواقع از فایبر گلاس و آلومینیوم هم برای ساخت آن ها استفاده می ‌کنند. که در نوک آن ها فوم یا چرم برای ضربه زدن به کیو بال یا توپ سفید استفاده شده است.

_  به دلیل اصطکاک کم در ناحیه ی نوک چوب بیلیارد حتماً قبل از ضربه بایستی از گچ برای نوک آن استفاده کنید، تا توپ در هنگام ضربه لیز نخورد.

_ قبل از شروع بازی لازم است که توپ ها مرتب بر روی میز چیده شوند. به همین خاطر از راک که یک وسیله ی مثلثی شکل است برای این کار استفاده می ‌کنند. خانم‌ هایی که برای یاد گیری این بازی مشتاق هستند، می‌ توانند دوره ‌های بیلیارد بانوان در اصفهان را در باشگاه بیلیارد متین آموزش ببینند.

آشنایی با بازی بیلیارد:

از پانزده عدد توپ برای بازی بیلیارد استفاده می ‌شود. که از شماره یک تا هفت آن یک رنگ و توپ‌ های نه تا پانزده نیز دو رنگ می ‌باشند. رنگ سیاه نیز مختص به توپ شماره ی هشت است. این تفاوت رنگ به شما در هنگام ضربه زدن کمک می ‌کند که توپ هدف خود را پاکت کنید.

قدم دوم:

برای مرتب سازی توپ ها راک مثلثی شکل را در یک چهارم انتهایی میز قرار دهید. سپس توپ مشکی را در وسط و شماره یک را در نوک آن بگذارید. و به همین ترتیب آن ها را مرتب کنید.

قدم سوم:

اکنون برای اجرای این بازی نیاز است که یک هم بازی داشته باشید و بعد با انجام قرعه کشی مشخص کنید که کدام یک اول بازی را شروع نماید. نفر اول که قصد ضربه زدن دارد، بایستی در مقابل توپ سفید بایستد.

 برای گرفتن چوب بیلیارد در ابتدا با دست قالب انتهای آن که ضخیم ‌تر است را بگیرید. و سپس با دست دیگر نوک آن را به صورتی که بین انگشت اشاره و شستتان  باشد، بگیرید و آن را به شکل یک حلقه در آورید. سپس بالا تنه ی خود را کمی به سمت جلوی میز خم کنید و پای قالب خود را به سمت عقب ببرید به نحوی که یک زاویه ی شصت درجه در بین پا ها به وجود بیاید. اکنون شما آماده ی ضربه زدن به کیو بال می ‌باشید. با یک ضربه نسبتا شدید توپ ‌ها را پراکنده سازید.

قدم چهارم:

اولین توپی که بعد از ضربه وارد حفره یا پاکت شد، تعیین می ‌کند که این بازیکن باید در ادامه ی بازی کدام توپ‌ ها را به داخل حفره‌ ها هدایت نماید. توپ‌ های تک رنگ یا دو رنگ. اما گاهی اوقات ممکن است که هر دو رنگ هم زمان پاکت شوند. بنابراین بهتر است که قبل از شروع بازی رنگ توپ خود را انتخاب نمایید که بعداً با چنین مشکلی مواجه نشوید.

قدم پنجم:

بازیکن اول بعد از ضربه زدن به توپ سفید بایستی بتواند، یک توپ را حداقل پاکت کند و یا این که حداقل باعث برخورد چهار شار به باند‌ های میز شود. چنان چه از این ضربه هیچ نتیجه‌ ای حاصل نشد، خطا اعلام شده و بازیکن حریف قدر است مجدد بازی را شروع نماید. یا این که به ادامه ی بازی بپردازد.

قدم ششم:

بعد از آن که توپ هدف توسط بازیکن اول مشخص شد بازی ادامه می‌ یابد و هر کدام بایستی توپ‌ های هدف خود را تا آخر پاکت کنند. و در نهایت نوبت به پاکت کردن توپ شماره هشت یا مشکی می ‌رسد. که هر کدام از دو شرکت کننده بتواند زود تر آن را پاکت کند او برنده بازی اعلام می ‌گردد.

آشنایی با قوانین بازی بیلیارد:

_ هنگام شروع بازی بایستی همه توپ های هدف خود را پاکت کنید، تا در نهایت به پاکت کردن توپ مشکی برسید.

_ سعی کنید با رعایت یک روال ثابت به توپ‌ ها ضربه بزنید.

_ با عمود نگه داشتن ساق دست خود بر روی چوب مانع از پرتاب شدن آن ها به هنگام ضربه زدن به بیرون از میز و جلوگیری از خطا شوید.

_ در زمان پاکت کردن توپ شماره هشت بهتر است از قبل حفره ی آن را انتخاب نکنید و نگویید که قصد دارید آن را به کدام پاکت بیندازید. چرا که در صورت اشتباه پاکت شدن شما می ‌بازید.

_ سعی کنید با نشانه گیری دقیق و یک ضربه توپ ‌ها را بویژه توپ مشکی پاکت کنید و آن ها را به حفره ای که نزدیک تر است، بفرستید.

_ توپ های هدف همیشه باید زود تر از توپ مشکی وارد حفره‌ ها شوند. اگر خلاف این اتفاق بیفتد، شما برنده نخواهید شد.

نتیجه گیری:

بیلیارد یک بازی کاملاً سر گرم کننده می ‌باشد که با کمی تیز نگر بودن و هدف ‌گیری درست می‌ توانید در آن برنده شوید. اما این بازی همان طور که ذکر کردم، شامل یک سری قواعد و قوانین است که بایستی رعایت شوند، تا در نهایت بازی را نبازید. بنابراین به شما توصیه می‌ کنم، قبل از شروع این بازی حتماً در دوره‌ های آموزشی مجموعه بیلیارد متین شرکت کنید، تا بتوانید حرفه ‌ای و اصولی ‌تر به انجام آن بپردازید و نهایت لذت را از آن ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *